SebastianFranckenhaeuser Parempi Helsinki – tehdään yhdessä Helsingistä hyvä ja turvallinen paikka asua

Julkisen terveydenhuollon palvelu ala-arvoista

Viime viikon blogi jäi väliin sairastelun johdosta. Ajattelin nyt kirjoittaa viime viikon kokemuksista julkisen terveydenhuollon palvelusta. Viime maanantaina sain lähetteen työterveyshuollosta Meilahden korvaklinikalle. Paikalle päästyäni minulle kerrottiin, että korvapäivystys ei ole enää vuoteen sijainnut Meilahdessa vaan on siirtynyt Kirurgiseen sairaalaan.

Kirurgisen sairaalan vastaanottohenkilön käytös oli aika töykeää ja useampia papereita pyydettiin täyttämään. Olisiko mahdollista, että paperit täytettäisiin potilaan puolesta? Yksityisellä en ole joutunut täyttämään paperin paperia. Ilmoittautumisen jälkeen hoitaja tuli luokseni ja antoi kipulääkettä odotellessa. Näin sairaala sai pisteet kotiin hoitajan palvelualttiudesta ja hyvästä palveluasenteesta.

Puolen toista tunnin päästä pääsin vihdoin erikoislääkärille. Hänen lisäksi huoneessa oli 3-4 henkilöä. Lääkäri kyseli samoja asioita, joita oli jo lähetteellä, vaikka varmaan huomasi puhumisen olevan hankalaa. Lääkäri vastasi puhelimeen kesken hoidon ja neuvoi kalanruotopotilasta puhelimessa. Lääkäri kysyi myös toiselta henkilöltä, haluaako hän katsoa nieluuni. Minulle jäi epäselväksi, kuka tämä toinen henkilö oli, koska diagnoosi oli jo selvä. Jos kyseessä oli harjoittelija, yleensä potilaalta kysytään tähän ensin lupa. Potilaallakin on oma arvonsa!

Julkisen ja yksityisen terveydenhuollon palvelut ovat kuin yö ja päivä. Asiakaspalvelun ja palvelualttiuden ero on merkittävä. Yksityisellä puolella potilas on asiakas, jota pyritään palvelemaan mahdollisimman asiakaslähtöisesti. Julkisella puolella taas potilasta kohdellaan kuin tuotetta liukuhihnalla. Apu saattaa usein jäädä saamatta tai sitä joutuu jonottamaan useita tunteja. Kerroin nyt vain yhden kokemukseni, joita kyllä riittäisi jaettavaksi.

Työterveyden puolesta olen voinut käyttää yksityisiä lääkäripalveluja, mutta kaikilla tähän ei ole mahdollisuutta. Sosiaali- ja terveyspalveluiden valinnanvapaus mahdollistaa merkittävän muutoksen: yksityiset lääkäripalvelut kaikille. Toivottavasti tämä tulee vaikuttamaan myös julkisen terveydenhuollon asiakaslähtöisyyteen ja palvelualttiuteen. Muutos on välttämätön jos asiakkaat halutaan säilyttää.

Taataan jatkossa hyvä asiakaslähtöinen palvelu kaikille terveydenhuollon asiakkaille!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset