Maahanmuutto – uhka vai mahdollisuus

Pohjoismaat ovat kiristäneet turvapaikkapolitiikkaansa olennaisesti. Suomi on kohta isoissa ongelmissa, mikäli emme toimi samoin. Tanska on ollut selkeästi edelläkävijä ja olen aiemminkin sanonut, että Tanskasta kannattaa ottaa mallia. Itävalta on tehnyt varsin hyviä uudistuksia ja jatkaa niitä koko ajan. Minusta esimerkiksi omaisuuden takavarikointi ja sosiaalietujen kiristäminen ovat juuri niitä oikeita keinoja, joita myös Suomessa tulisi käyttää.

Moni sekoittaa työperäisen maahanmuuton ja humanitäärisen maahanmuuton keskenään joko tarkoituksella tai sitten ei ole asiasta täysin kartalla. Turvapaikkapolitiikalla säädellään jälkimmäistä. Asiasta on vahvoja mielipiteitä niin puolesta kun vastaan. Käsittelen tässä blogissani omaa kantaani.

Nykyinen turvapaikkapolitiikka on aivan liian lepsua. Kuka vaan voi tulla ilman papereita maahan ja hakea turvapaikkaa moneen kertaan, vaikka ensimmäinen hakemus olisi hylätty ja hakemus olisi kiertänyt jo kaikki oikeusasteet läpi. Pitäisi olla mahdollisuus vain yhteen hakemukseen ja yhteen valitukseen. Meidän tulisi muuttaa koko turvapaikkapolitiikkaa EU-tasolla ja perustaa turvapaikkakäsittelyt pakolaisleireille Pohjois-Afrikkaan. Näin ne olisivat tulijoita lähempänä eikä rajojen yli päästettäisi enää ihan jokaista kulkijaa. Tämä on ensisijaisesti turvallisuusriski, kun henkilön tausta ei ole tiedossa. Suurimmalla osalla tulijoista on ollut varaa maksaa kallis pakomatka ja houkutuksena on parempi elintaso Euroopassa. Kukapa ei haaveilisi paremmasta elintasosta, mutta emme voi valitettavasti elättää Suomessa jokaista tulijaa.

Jos ajatellaan kustannusnäkökulmaa, niin nykyinen turvapaikkapolitiikka on tullut jo maksamaan miljardeja ja kulupotti vain kasvaa tulevaisuudessa. Turvapaikanhakijoille tarjotaan rahaa, tukea ja kattavia ilmaispalveluja. Moni kansalainenkaan ei saa näin kattavia ilmaispalveluja, joita esimerkiksi tarjotaan Helsingissä turvapaikanhakijoille verorahoista. Tavallista kansalaista yleensä ihmetyttää myös turvapaikanhakijoiden mahdollinen ajokortti ja/tai auto. En ole vielä tavannut yhtään kantasuomalaista, joille nämä olisi maksettu verorahoista.

Puhutaanpa työperäisestä maahanmuutosta, joka on tietenkin ihan ok, kun Suomeen tullaan tekemään töitä. Oikeutta sosiaaliturvaan ei tällöin tulisi olla ja oleskelupa on voitava peruuttaa jos työt loppuvat eikä uutta löydy. Yritys hakee työntekijöitä ulkomailta ja saa näin työvoimaa. Suomessa sovelletaan edelleen tarveharkintaa, jossa peilataan mahdollista työvoimaa Suomessa sekä EU/ETA-alueella.  Monesti puhutaan, että tarveharkinta tulisi poistaa, mutta minä en näe asiaa niin. Mielestäni nykyinen malli on hyvä, mutta voisimme tehdä siihen mahdollisia alakohtaisia joustoja. Moni poliitikko sanoo, että Suomi tarvitsee lisää työvoimaa ulkomailta. He ovat osittain oikeassa, koska tietyillä aloilla on työvoimapulaa tai matalapalkkatyö ei kiinnosta suomalaisia. Meillä on kuitenkin Suomessa korkea työttömyys tietyissä maahanmuuttoryhmissä. Työllistetään heidät ensin ja hamutaan sitten lisää työvoimaa ulkomailta. Nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä passivoi ja on johtanut siihen, että meillä on paljon avoimia työpaikkoja ja samaan aikaan korkea työttömyys. Ainoa lääke tähän on täydellinen sosiaaliturvauudistus.

Tarvitsemme Suomeen ulkomailta huippuasiantuntijoita ja sijoittajia. Suuntaisin tässä katseet enemmän Aasian puoleen kuin Lähi-Itään. Minun on vaikea nähdä, että turvapaikanhakija, joka ei osaa lukea edes omaa kieltään tai saati kirjoittaa sitä, tulisi työllistymään Suomessa. Eivätkä he ainakaan ole näitä huippuasiantuntijoita, joita suomalaiset yritykset tarvitsevat.

Näemme nyt Ruotsissa vaarallisen esimerkin siitä, mihin löysä turvapaikkapolitiikka johtaa. Asenteet ovat vaihtuneet Ruotsissa hyvin nopeasti ja samoin tapahtuu Suomessa. Nykyisen turvapaikkajärjestelmän hyväksyjät ovat vähemmistössä ja hyvä niin. Moni poliitikko joutuu vielä pyörtämään kantansa asiaan, mutta sehän ei ole poliitikoille aivan uutta, että takki kääntyy. Suosittelenkin jokaista valitsemaan ehdokkaan, jolla on yhteneväinen kanta asiaan. On syytä muistaa, että yksi puolue ei voi tehdä uudistuksia vaan eduskunnassa vaaditaan vähintään puolet asian taakse.

SebastianFranckenhaeuser
Kokoomus Helsinki

Kokoomus Helsinki.
Täällä esitetyt mielipiteet ovat omiani eivätkä edusta työnantajani tai edustamieni yhdistysten kantoja. Verkkosivut osoitteessa www.sebastianf.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu